چرا برای فرزندم کتاب بخوانم؟ ضرورت تحکیم بنیان خانواده و تربیت فرزندان صالح با الگوبرداری از سیره حضرت معصومه (س) ضرورت آغاز غربالگری سرطان سینه از ۳۰ سالگی برای بانوان دارای سابقه خانوادگی جایگاه زنان در سینمای ایران کجاست؟ | استعاره‌ای از وطن با چاشنی مادرانگی آغاز سومین اردوی آمادگی تیم هندبال جوانان دختر از ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۴ تضعیف ارزش‌ها و هنجار‌های خانوادگی در سینمای خانگی نگاهی به محور مشترک ۳ کتاب تقریظ‌شده اخیر رهبر معظم انقلاب کسب مدال نقره بانوی ایرانی در رقابت‌های پارادوومیدانی قهرمانی جهان ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا|شهید علی تقوایی رجب زاده مادر شهیدان «حسینی مزینانی» در داورزن به خاک سپرده شد جزئیات ارائه کارت «امید مادر» برد شیرین تیم ملی والیبال زنان ایران در نخستین گام رقابت‌های قهرمانی آسیای مرکزی کسب یک مدال برنز توسط بانوی ملی پوش ایرانی در رقابت‌های پارادوومیدانی قهرمانی جهان ویدئو| مادرانه| روایتی از دلتنگی مادران شهدا| شهید جواد قدیری تلاش برای جذب مخاطب در برنامه «شفرونی» با هجو حیا و دعوت به ابتذال یادی از شهناز حاجی‌شاه اولین زن شهید مقاومت خرمشهر | بانوی حماسه گفت‌و‌گو با مادر شهیدی که تمام زندگی خود را وقف کرده است| واقف تمام عیار
سرخط خبرها
جایگاه زنان در سینمای ایران کجاست؟ | استعاره‌ای از وطن با چاشنی مادرانگی

جایگاه زنان در سینمای ایران کجاست؟ | استعاره‌ای از وطن با چاشنی مادرانگی

  • کد خبر: ۳۶۲۶۷۸
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۶
یک جامعه شناس با تحلیل جایگاه زن در سینما، گفت: زن در سینمای ایران اغلب به عنوان استعاره‌ای از وطن تصویر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اعظم راودراد با نگاهی تحلیلی به نسبت میان جامعه، وطن و سینما پرداخت.

او در ابتدای سخنانش با بیان اینکه «جامعه‌شناسی وطن در سینمای ایران» عرصه‌ای کمتر کاویده شده است، گفت: «وطن نه فقط یک سرزمین یا محدوده جغرافیایی، بلکه یک امر نمادین و فرهنگی است که در لایه‌های مختلف زندگی اجتماعی و هنری بازتاب می‌یابد. سینما یکی از مهم‌ترین آینه‌ها برای انعکاس این لایه‌هاست.»

این جامعه شناس توضیح داد: در جامعه‌شناسی، وطن اغلب در پیوند با دو مفهوم اساسی بررسی می‌شود: هویت و تعلق. سینما با تصویرسازی‌های خود می‌تواند این دو مفهوم را تقویت یا تضعیف کند.

او افزود: در فیلم‌های ایرانی، وطن گاهی در قالب یک خانه، یک خانواده یا حتی یک رابطه انسانی بازنمایی می‌شود. این استعاره‌ها به مخاطب کمک می‌کنند که وطن را نه به‌عنوان امری انتزاعی، بلکه به‌صورت تجربه‌ای زیسته درک کند.

راودراد با اشاره به تحلیل‌های نمادشناختی گفت: «یکی از پررنگ‌ترین استعاره‌های وطن در سینمای ایران، تصویر زن و به‌ویژه مادر است. در بسیاری از فیلم‌ها، مادر همان کارکرد وطن را دارد: پناه، مأمن، ریشه و سرچشمه هویت.

وی توضیح داد: در آثار متعددی، از سینمای دفاع مقدس گرفته تا درام‌های اجتماعی، مادر نماد سرزمینی است که فرزندانش برای آن جان می‌دهند یا به آن بازمی‌گردند.

او گفت: حتی زمانی که خانه یا زمین به تصویر کشیده می‌شود، اغلب در پیوندی استعاری با نقش زن / مادر قرار دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سینمای ایران در روایت وطن، بیش از آنکه به سرزمین به‌عنوان خاک و جغرافیا بپردازد، به بازنمایی روابط انسانی و خانوادگی رو آورده است. این ویژگی نشان می‌دهد که وطن برای ایرانیان بیش از هر چیز یک تجربه عاطفی و اجتماعی است.

راودراد تأکید کرد: این تجربه عاطفی به‌ویژه در سینمای پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس به‌خوبی نمود یافته است؛ جایی که مادران شهدا و زنان مقاوم، نماد وطن و استقامت در برابر دشمن بودند.

او هشدار داد: اگرچه تصویر مادر به‌عنوان استعاره وطن بسیار قدرتمند است، اما نباید به تنها روایت غالب بدل شود. سینماگران باید بتوانند روایت‌های متنوع‌تری از وطن ارائه دهند تا همه ابعاد هویتی و فرهنگی ایران پوشش داده شود.

منبع: ایپنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.